Ładowanie akumulatorów na cały rok. Jak powinny wyglądać zimowe treningi piłkarza-amatora?

Ładowanie akumulatorów na cały rok. Jak powinny wyglądać zimowe treningi piłkarza-amatora?

Zima to okres, kiedy większość sportów przenosi się do zamkniętych hal sportowych. Coraz częściej można jednak zobaczyć starą szkołę treningów, która opiera się na trenowaniu na powietrzu, mimo trudnych warunków. W ten sposób hartowany organizm staje się mocniejszy i odporniejszy. Jak więc powinny wyglądać takie treningi wśród piłkarzy-amatorów?

Jak przepracujesz zimę, tak zagrasz w sezonie

Piłka nożna to sport, który wymaga sporo wysiłku. W porze zimowej bardzo często amatorzy muszą rezygnować z grania, ale nie oznacza to wcale, że mogą zrezygnować z treningów. Wręcz odwrotnie – drużyny kładą ogromny nacisk na to, aby zimą jeszcze ciężej pracować, co przełoży się na lepsze wyniki. W amatorskiej piłce nożnej gra się bez treningu, a więc okazja, kiedy zawodnicy mogą wyjść na wspólny trening, to potencjał, który można wykorzystać. W ten sposób mogą oni popracować nad zgraniem i innymi aspektami. Niektórzy piłkarze twierdzą, że zima daje im możliwość takiego wytrenowania, że do kolejnego okresu przygotowawczego nie muszą oni trenować. Oczywiście tak kolorowo nie jest, jednak faktem pozostaje to, że porządnie przepracowany okres zimowy daje świetne efekty w rundzie jesiennej.

Śnieg i mróz nie powinny zniechęcać nas do treningów. Wbrew pozorom są to nasi sprzymierzeńcy. Tutaj należy także uspokoić mamy piłkarzy. Jeśli jednostka treningowa jest odpowiednio przygotowana i przepracowana, to szanse na zachorowanie są bardzo nikłe. Ponadto organizm w tym czasie się hartuje, co można uznać za duży plus. Nie można jednak zapominać o zdrowym rozsądku. Zima potrafi mocno dać się we znaki trenującym. Zakwasy nie powinny dziwić, ponieważ mało który amator regularnie ćwiczy na siłowni, czy chociażby biega. Cały trud przygotowań z pewnością zaprocentuje w trakcie rundy wiosennej, a efekty treningów na pewno zaskoczą niejednego piłkarza-amatora.

Zima to szczególny okres przygotowawczy i etap procesu treningowego mający za zadanie przygotowanie organizmu do…

Opublikowany przez Szkoła Mistrzostwa Sportowego w Słupsku Środa, 10 lutego 2016

Gdzie trenować?

Zimą bardzo często pojawia się pytanie, gdzie powinny odbywać się treningi piłkarskie. Idealnym wyborem jest połączenie hali sportowej i świeżego powietrza. Nie oznacza to wcale, że wystarczy otworzyć drzwi i zrobić przeciąg. To byłby absurd. Część jednostek treningowych powinna odbywać się w pomieszczeniu zamkniętym, a część na dworze. O ile nie ma problemu z tym pierwszym, to w przypadku drugiego rodzaju treningów znowu pojawia się pytanie, jak się ubrać, ale o tym piszemy w kolejnej części artykułu.

Trening zimowy pozytywnie wpływa na nasz organizm. Plusów takiej aktywności fizycznej jest mnóstwo, a wśród nich m.in.:

•  uodparnianie się na zimno,
•  poznawanie zalet schładzania i rozgrzewania organizmu,
•  spalanie kalorii,
•  wzmocnienie serca,
•  dostarczenie witaminy D, której w okresie jesienno-zimowym jest znacznie mniej.

Otwarta przestrzeń znacznie bardziej pobudza piłkarzy niż trening na hali sportowej. Podczas treningów zimą należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Mimo że latem odwodnienie jest bardziej odczuwalne, to nie można zapominać o tym, że ma ono również miejsce w chłodniejsze pory roku.

Jak się ubrać na trening?

Odpowiedni strój na trening to nie lada wyzwanie. Należy bowiem pamiętać o tym, że zbyt grubo ubrany zawodnik będzie się mocniej pocić, a jego ruchy będą ograniczone. Wtedy łatwo o przegrzanie, a nawet przeziębienie. Zbyt lekki strój sprawi, że organizm nie tylko się nie zahartuje, ale także rozchoruje. Jaki jest więc złoty środek?

Jeśli chodzi o buty, to należy je dobierać odpowiednio do podłoża i warunków na nim panujących. Zimą zdecydowanie lepiej sprawdzają się tak zwane „zimówki”, a więc buty z większą ilością korków, dzięki którym łatwiej utrzymać równowagę. Ponadto warto zadbać o bieliznę termoaktywną, która świetnie odprowadza wilgoć na zewnątrz i zapewnia komfort termiczny. Na górę obowiązkowo powinna być włożona koszulka z długim rękawem lub dres. To samo tyczy się dołu. Krótkie spodenki nie są wskazane. Znacznie lepszym wyborem są długie spodnie włożone w getry. Dodatkowymi akcesoriami są rękawiczki, czapka i komin.

Foto wyróżniające: pxhere.com

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *