Głodówka w sporcie - zły sposób na odchudzanie, dobra metoda na oczyszczenie organizmu

Głodówka w sporcie - zły sposób na odchudzanie, dobra metoda na oczyszczenie organizmu

Według dietetyków głodowanie nie jest skutecznym sposobem na zmniejszenie wagi, lecz szkodliwym działaniem dla organizmu. Czy można jednak wyróżnić jakieś zalety głodówki u sportowców?

Na czym polega głodówka?

Głodówka, nazywana inaczej dietą oczyszczającą, jest sposobem na oczyszczenie organizmu ze szkodliwych toksyn oraz zmniejszenie wagi. Całkowity post można wprowadzić tylko na krótki czas i najlepiej po uprzedniej konsultacji z lekarzem. Według specjalistów efekt takiego chudnięcia jest krótkotrwały i może prowadzić do wystąpienia efektu jo-jo oraz uszkodzenia wewnętrznych organów. Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje głodówki, które są powszechnie stosowane.

Głodówka lecznicza trwa około 6 dni i jest elementem terapii medycznej. Zleca ją lekarz i to pod jego okiem i opieką odbywa się cały proces. Najczęściej stosuje się ją u pacjentów zmagających się z astmą, zaburzeniami układu trawiennego oraz nadwagą.

Drugim rodzajem jest głodówka oczyszczająca trwająca maksymalnie dwie doby. Jej zadaniem jest usunięcie z organizmu szkodliwych substancji i zwalczenie migreny, bezsenności czy problemów dermatologicznych. Ostatnim najmniej zalecanym typem diety jest głodówka odchudzająca. Jej działanie jest złudne i zazwyczaj negatywnie oceniane, dlatego można ją stosować około 2 dni i tylko w przypadku walki z dużą nadwagą.

Czas przedświąteczny i świąteczny to czas, który obciąża nasze żołądki nie tylko ciastkami, słodyczami czy…

Opublikowany przez Body & Mind Wtorek, 15 grudnia 2020

Najważniejsze zasady stosowania głodówki

Sportowcy korzystający z tej techniki stosują ją pod obserwacją specjalistów. To ich wskazówki i zalecenia są najważniejszym czynnikiem wpływającym na korzystny przebieg i efekt głodówki. Osoby niemające jednak możliwości skorzystania z wizyty u eksperta dietetyki powinny pamiętać o kilku najważniejszych zasadach.

Głodówkę powinien poprzedzać kilkudniowy schemat dietetyczny, według którego z każdym dniem powinno się zmniejszać wartość kaloryczną przyjmowanych posiłków. W ten sposób organizm adaptuje się do nowych warunków i lepiej radzi sobie z głodowym obciążeniem. Podczas postu należy pić tylko wodę i to w dużych ilościach, tak by nie odwodnić głodzonego organizmu. Nie zaleca się w tym czasie intensywnej aktywności fizycznej, ponieważ może ona pogorszyć stan organizmu i zaburzyć prawidłowe funkcjonowanie.

Jak głodówka wpływa na organizm sportowca?

W przypadku regularnie ćwiczących zawodników głodówka powinna przyjąć formę tylko jedno- lub dwudniowego detoksu. Może ona pomóc oczyszczać organizm ze szkodliwych substancji i poprawić pracę metabolizmu. Sportowcy korzystają z tej metody przed oficjalnym ważeniem w sportach walki, wypełniając limit wagowy zapisany w kontrakcie.

Zbyt długa i intensywna głodówka osłabia organizm, znacząco spowalnia funkcje motoryczne, zmniejsza siłę i wydajność mięśni, pogarsza kondycję fizyczną oraz wydolność oddechową, dlatego nie powinna być stosowana zbyt często i bez opieki specjalisty. Podczas postu okresowego organizm nie powinien być mocno eksploatowany, więc na czas główki warto zaplanować lżejsze i mniej wycieńczające treningi lub zrezygnować z aktywności fizycznej w całości. W celu zwiększenia efektu detoksykacji, zamiast ćwiczeń fizycznych można udać się na saunę i wypocić szkodliwe substancje z organizmu.

Wady i zalety głodówki

Dieta oczyszczająca sprawia, że organizm traci nie tylko tkankę tłuszczową, ale także mięśnie, dlatego zawodnicy dbający o budowę tkanki mięśniowej nie powinni głodzić się dłużej niż dobę. Krótki post chroni przed chorobami układu krążenia, poprawia odporność organizmu, przeciwdziała alergiom, zmniejsza trądzik i dolegliwości związane z atopowym zapaleniem skóry, pomaga w usuwaniu cellulitu i łagodzi na migrenowe bóle. Z drugiej strony źle przeprowadzona głodówka może prowadzić do otłuszczenia wątroby, zaburzeń elektrolitowych, odwodnienia organizmu, powoduje omdlenia, zawroty głowy, zasłabnięcia, a także może zaburzyć prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Foto wyróżniające: Freepik

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *