Suplementacja w tenisie ziemnym - jakie przynosi korzyści?

Suplementacja w tenisie ziemnym - jakie przynosi korzyści?

Suplementy diety to rozwiązanie, na które decyduje się coraz więcej sportowców, w tym amatorów. Na jakie korzyści mogą liczyć stosujący popularne „suple” tenisiści? Sprawdzamy!

Suplementy diety – co to takiego?

Suplementem diety nazywamy środek spożywczy mający na celu uzupełnienie codziennego jadłospisu. W założeniu ma on stanowić skoncentrowane źródło witamin, składników mineralnych lub innych substancji wykazujących działanie odżywcze. Słowem – suplementy diety dostarczają organizmowi substancji odżywczych w skoncentrowanej formie. Ze względu na postać i działanie można podzielić je na tzw. żywność dla sportowców (batony energetyczne, żelki, odżywki) oraz środki ergogeniczne. W tym artykule weźmiemy suplementy pod lupę i sprawdzimy ewentualne korzyści płynące z ich stosowania przez tenisistów – zarówno profesjonalnych zawodników, jak i amatorów.

Kofeina 

Kofeinę znamy przede wszystkim z uwielbianej przez wielu kawy, ale występuje ona również pod postacią suplementu. Jej działanie polega na pobudzaniu ośrodkowego układu nerwowego, co wpływa na poprawę ogólnego nastroju, a także wzrost koncentracji i refleksu. Nic dziwnego, że po kofeinę tak chętnie sięgają osoby regularnie uprawiające sport!

Czy ten suplement może jednak przysłużyć się tenisistom? Wyniki przeprowadzonych dotychczas badań są niestety brutalne – zmiany po zażyciu przez zawodników kofeiny za każdym razem okazywały się w najlepszym razie iluzoryczne, zaś w najgorszym właściwie niezauważalne. Najbardziej przemawiającym na korzyść kofeiny wynikiem jest poprawa trafności uderzeń u kobiet w jednym z eksperymentów.

Kreatyna

Jeden z najpopularniejszych środków wśród sportowców budujących masę mięśniową. Jeśli chodzi o jej wpływ na grę tenisistów, to do tej pory zostały przeprowadzone dwa badania. Zarówno eksperyment przeprowadzany przez zespół badaczy pod przewodnictwem dr. Pluim, jak i próba zaprojektowana przez badaczy Hespela i Op’t Eijnde wykazały, że kreatyna nie przynosi wyraźnych korzyści ergogenicznych.

Na chwilę obecną brakuje jednak bardziej szczegółowych danych dotyczących działania kreatyny w tenisie ziemnym. Przy pomocy kolejnych badań można by sprawdzić, czy ten lubiany przez kulturystów suplement wywiera długoterminowy wpływ na przyrost mięśni, który mógłby np. zwiększyć siłę uderzenia tenisistów. 

Węglowodany

Węglowodany stanowią główne źródło energii, wobec czego są niezbędne do prawidłowej pracy mięśni i mózgu. Ich rozsądne suplementowanie jest zatem wskazane nie tylko u zawodowców, ale również u osób uprawiających sport jedynie rekreacyjnie. Badania dotyczące działania węglowodanów na wydolność tenisistów są niejednoznaczne. 

Eksperyment, który przeprowadzili ostatnio McRae i Galloway wykazał, że tenisiści, którzy spożyli przed meczem napój węglowodanowy, byli bardziej energiczni od swoich rywali. Przełożyło się to m.in. na wyższą skuteczność uderzeń. Inne badania nie potwierdzają natomiast znaczących zmian wynikających ze stosowania węglowodanów. Zgromadzone dotychczas dowody uzasadniają jednak suplementowanie węglowodanów przez tenisistów.

Suplementy w tenisie – podsumowanie

Liczba eksperymentów badających korzyści wynikające z suplementacji w tenisie ziemnym jest wciąż stosunkowo niewielka. Brakuje zatem twardych dowodów na to, że tego typu substancje odżywcze rzeczywiście mogą przysłużyć się zawodnikom. Temat suplementów w tenisie można określić jako rozwojowy.

Zdj. główne: Ei Mcraig/pexels.com

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *