Suplementacja kolagenu u sportowców - kiedy i jak należy go stosować?

Suplementacja kolagenu u sportowców - kiedy i jak należy go stosować?

Kolagen to jeden z podstawowych suplementów w diecie osób aktywnych fizycznie. Pomaga on bowiem zapobiegać licznym kontuzjom i wzmacnia ciało zawodnika.

Dlaczego warto suplementować kolagen?

Kolagen to składnik odżywczy, który stanowi aż 30% całkowitej masy białka ludzkiego i jest kluczowym elementem budulcowym stawów, więzadeł, naczyń krwionośnych, skóry oraz chrząstek. To dzięki niemu wszystkie kończyny mogą wykonywać swobodne ruchy. Kolagen chroni także cały układ kostno-ruchowy przed szkodliwymi substancjami czy bakteriami.

Suplementacja kolagenu powinna być stosowana nie tylko po kontuzji, ale przede wszystkim jako środek ochronny dla prawidłowej pracy układu ruchowego. Regularnie stosowany kolagen przyspiesza proces regeneracji, wzmacnia strukturę więzadeł i ścięgien, zmniejsza ryzyko występowania bolesnych kontuzji, a także poprawia gibkość i elastyczność stawów.

Kolagen – dlaczego jest ważny?

Kolagen – co to właściwie jest? W czym dokładnie pomaga w naszym w życiu? Jak włączyć…

Opublikowany przez Gabinet Masażu – Piotr Klimkiewicz Poniedziałek, 7 grudnia 2020

Terapia kolagenem

Efekty stosowania kolagenu powinny być odczuwalne po około 3-miesięcznej terapii. Taki wynik potwierdzają badania, które oceniano w skali WOMAC. Oznaczenie to odnosi się do poziomu odczuwanego przez uczestnika testu bólu, sztywności oraz ograniczenia ruchu stawów.

Po 90 dniach suplementacji kolagenem badani zmagający się z chorobą zwyrodnieniową stawów zaliczyli poprawę samopoczucia i koordynacji ruchowej o około 30%. Takie wyniki mogą być także widoczne w przypadku osób aktywnych fizycznie, u których organizm ma znacznie większe zapotrzebowanie na kolagen. Bóle stawów, zerwane więzadła czy nadwyrężone ścięgna mogą być skutkiem intensywnego wysiłku fizycznego, toteż osoby regularnie ćwiczące, chcąc ochronić się przed tego typu urazami, powinny wprowadzić kolagen do systematycznej suplementacji.

Jak suplementować kolagen?

Pierwszym sygnałem do rozpoczęcia terapii kolagenowej powinien być ból odczuwany w czasie treningu. Podczas systematycznych ćwiczeń ścierają się więzadła, co zmniejsza możliwości ruchowe oraz wywołuje bolesne kontuzje. Systematyczne zażywanie preparatów z kolagenem powinno chronić organizm przed tym procesem, poprawić ogólną kondycję stawów i ścięgien oraz przyspieszyć proces regeneracji po wysiłku.

Korzystne efekty działania kolagenowych suplementów nie są uzależnione od momentu ich spożycia, dlatego zazwyczaj odżywki z kolagenem można przyjmować zarówno przed treningiem, jak i po. Dawki powinno się dopasować do wagi zawodnika i dokładnej informacji producenta. W razie jakichkolwiek wątpliwości można skonsultować się z dietetykiem lub fizjoterapeutą, który z pewnością poleci sprawdzony preparat i doradzi, w jakich dawkach można go bezpiecznie stosować.

Kolagen w diecie

Kolagen to składnik odżywczy, który można dostarczać organizmowi nie tylko za pomocą stałej suplementacji, ale także zwiększając obecność niektórych produktów i minerałów w codziennej diecie.

W jadłospisie, który zwiększa poziom kolagenu, powinny się znaleźć produkty bogate w witaminę C (cytrusy, natka pietruszki, papryka, truskawki), prolinę (żelatyna, białko jaja, nabiał, rośliny strączkowe, szparagi, grzyby), glicynę (skóra drobiowa, produkty wysokobiałkowe), żelazo (wątróbka, szpinak, wołowina, jaja, produkty zbożowe) oraz miedź (nasiona słonecznika, pestki dyni, orzechy laskowe, migdały). Warto pamiętać także, że niektóre czynniki mogą wpływać na obniżenie poziomu kolagenu, nawet przy suplementacji lub zbilansowanej diecie. Do tej grupy zagrożeń zalicza się palenie papierosów, stres, zbyt długi czas przebywania w promieniach słonecznych czy spożywanie zbyt dużej ilości cukru.

Foto wyróżniające: Freepik

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *