Czy osoby uprawiające sport rekreacyjnie powinny suplementować witaminy?

Czy osoby uprawiające sport rekreacyjnie powinny suplementować witaminy?

Sportowcy bardzo często reklamują różnego rodzaju suplementy diety, które pomagają im osiągać lepsze wyniki. Nie brakuje w nich witamin, które są równie istotne dla każdego człowieka. Czy sportowcy, stosując tyle różnych preparatów, powinni jeszcze suplementować witaminy?

Dieta podstawą zdrowego i aktywnego trybu życia

W obecnych czasach ciężko jest spotkać sportowca, który dbając o swoją sylwetkę, nie stosuje suplementów diety i zasad zdrowego odżywiania. Jak to jest jednak w przypadku osób trenujących czysto hobbistycznie? Czy one także muszą przestrzegać rygorystycznej normy i suplementować między innymi witaminy? Zdrowa i bogata w pełnowartościowe posiłki dieta korzystnie wpływa na pracę organizmu. Zdrowa żywność pozwala zachować smukłą i estetyczną sylwetkę, nie odkłada się na niej tłuszcz, mamy dobrą przemianę materii i znacznie lepsze samopoczucie.

Kiedy uprawia się jakąkolwiek dyscyplinę sportu, bez względu na to, jak często się to robi – czy jest to hobbistyczne zajęcie, czy też wyczynowe – to zdrowe odżywianie jest jak najbardziej na miejscu. Jeśli chce się trenować, trzeba mieć siłę i energię, dlatego powinno się dostarczać organizmowi makroskładników, czyli białka, tłuszczu i węglowodanów w odpowiednich proporcjach. Niezbędne są także witaminy i minerały, które podczas intensywnego wysiłku traci się szybciej, niż siedząc przed telewizorem.

Jaka dieta jest najlepsza?

Bardzo często pada pytanie, jaka dieta jest odpowiednia dla danej osoby? Należy zdać sobie sprawę z tego, że jest to kwestia indywidualna. Jedni mają na celu przybranie masy mięśniowej, inni chcą spalić tkankę tłuszczową. Mając na uwadze punkt wyjściowy, najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług wykwalifikowanego dietetyka albo trenera personalnego i zapytać o pomoc. Korzystając z porad tych osób, ma się pewność, że dieta dobrana przez specjalistów będzie optymalna, właściwie zbilansowana i przybliży trenującego do realizacji celu.

Białko, tłuszcze i węglowodany, czyli niezbędne makroskładniki

Najważniejszymi makroskładnikami w diecie każdego sportowca są białko, węglowodany i tłuszcze. Pierwszy z nich pełni funkcję budulcową mięśni. Udowodniono naukowo, że proteiny to złożone struktury zbudowane z aminokwasów, które przyczyniają się do rozrostu mięśni i pomagają je utrzymać. W diecie można wyróżnić białka roślinne oraz zwierzęce. Pierwsze z nich istotne są dla wegetarian i wegan, drugie natomiast można znaleźć w mięsie, jajach czy też mleku.

Tłuszcze wielu osobom kojarzą się z nadwagą, co oczywiście jest błędnie interpretowane, ponieważ w głównej mierze za odkładanie się tkanki tłuszczowej odpowiadają węglowodany. Ten makroskładnik pozwala dostarczyć energii, a dodatkowo korzystnie wpływa na funkcjonowanie trawienia i przyswajanie składników odżywczych. Warto więc, aby odpowiednia ilość tłuszczów znalazła się w każdej diecie. Należy natomiast pamiętać, aby były to głównie tłuszcze nienasycone.

Węglowodany dostarczają organizmowi energii do wykonywania ćwiczeń. U ludzi występują one w postaci glikogenu, który wraz z glukozą i tłuszczami stanowi paliwo dla mięśni. Spadek glikogenu jest równoznaczny ze spadkiem energii. O odpowiednią ilość tego makroskładnika powinny zadbać przede wszystkim osoby ćwiczące siłowo.

Makroskładniki ‼️ Krótko, opis każdego z nich 😉 Podstawy‼️

Makroskładniki są to składniki odżywcze, które dostarczane…

Opublikowany przez Trener Personalny Maksymilian Ciepielowski Piątek, 4 września 2020

Rola witamin i minerałów w aktywnym trybie życia

Czy witaminy i minerały powinny być suplementowane, czy wystarczy je dostarczyć tylko wraz z pożywieniem? Otóż te wartościowe mikroelementy sprzyjają prawidłowej pracy całego organizmu. Odpowiadają za mnóstwo procesów, w tym m.in. za obronę przed infekcjami i wirusami, aktywnie wspierając układ odpornościowy. Niestety ich dostarczanie wraz z posiłkiem niekiedy bywa trudne, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, kiedy dostęp do świeżych warzyw i owoców jest ograniczony. Wybierając suplementy diety, które zawierają te mikroskładniki, zapewnimy wszystkie substancje niezbędne dla organizmu.

Napisz komentarz

1 komentarz

  1. Avatar

    Osoby aktywne fizycznie, zwlaszcza te, ktore na co dzien ciezko trenuja na silowni, powinny dostarczac organizmowi znacznie wiecej bialka, niz „zwykli smiertelnicy” czy osoby uprawiajace sport rekreacyjnie. Ta ostatnia grupa jest w stanie zaspokoic zapotrzebowanie organizmu na wszystkie niezbedne skladniki odzywcze w pozywieniu. Dlatego tez, osoby te powinny zatroszczyc sie przede wszystkim o roznorodna diete bogata w bialko, weglowodany oraz tluszcze – nie musza dodatkowo stosowac odzywki bialkowej. Problem pojawia sie wowczas, gdy nie jestesmy w stanie dostarczyc z pozywienia takiej ilosci protein i kalorii, jakiej potrzebujem. W takim wypadku, by zaspokoic zapotrzebowanie na wszystkie niezbedne skladniki, musimy wlaczyc do naszej diety odpowiednie odzywki bialkowe .

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *