Wstrzymywanie oddechu pod wodą - najlepsze ćwiczenia dla początkujących freediverów

Wstrzymywanie oddechu pod wodą - najlepsze ćwiczenia dla początkujących freediverów

Zawodnicy, którzy chcą się nauczyć wstrzymywać oddech pod wodą dłużej niż przez kilkadziesiąt sekund, powinni często trenować. Jak bezpiecznie przeprowadzić tego typu ćwiczenia? 

Jakie czynniki wpływają na zminimalizowanie zużycia tlenu pod wodą?

Decydując się na nurkowanie bez wsparcia tlenowego oprócz odpowiedniego przygotowania, regularnych treningów i stosowania możliwych zabezpieczeń należy pamiętać o kilku zewnętrznych czynnikach, które wpływają na jakość nurkowania i możliwości wstrzymania oddechu.

Do tej grupy można zaliczyć głębokość pod wodą, a tym samym ciśnienie odczuwane na głębi, temperaturę wody oraz poziom zanieczyszczenia zbiornika wodnego. Przed samym freedivingiem warto także zadbać o ilość i jakość spożytego jedzenia oraz poziom nawodnienia.

Pomocne mogą być także specjalistyczne badania lekarskie, które pokażą najważniejsze parametry oddechowe zawodnika, takie jak ilość powietrza w płucach, szybkość zużywania tlenu podczas oddychania czy poziom dwutlenku węgla w organizmie. Dokładne sprawdzenie stanu zdrowia zawodnika i możliwości jego układu oddechowego pozwoli na szybsze rozwijanie swoich umiejętności.

Na co zwrócić uwagę w trakcie ćwiczeń? 

Jakość i precyzja wykonywania ćwiczeń to nie wszystko. Oprócz dobrej techniki przyda się prawidłowe przygotowanie do wstrzymywania oddechu i wizyty pod wodą. Pierwszym aspektem, na który należy zwrócić uwagę, jest stosowanie lekkostrawnej diety. Samo nurkowanie najlepiej wykonywać na pustym żołądku. Dzięki temu:

  • płuca jednorazowo mogą pobrać więcej powietrza,
  • zmniejsza się poziom zużycia tlenu, ponieważ organizm nie jest obciążony procesem trawienia,
  • łatwiej rozluźniają się mięśnie,
  • mniejszy ból sprawia kurcząca się przepona,
  • nie pojawiają się dolegliwości związane z refluksem czy niestrawnościami.

W ramach ćwiczeń przed właściwym nurkowaniem można pływać z pustym żołądkiem, systematycznie zmniejszając uczucie głodu. Podczas każdego z ćwiczeń poprawiających zdolność wstrzymywania oddechu należy być rozluźnionym i zrelaksowanym. W czasie pobytu w wodzie należy ograniczyć wykonywanie ruchów do minimum, gdyż wysiłek fizyczny pobiera więcej cennego w wodzie tlenu. 

Po wynurzeniu wydech powinien być długi i podparty przeponą. Po wypuszczeniu powietrza można kilkukrotnie wziąć głęboki wdech, tak by był wyczuwalny w przeponie i klatce piersiowej. Dzięki temu z organizmu zostanie usunięty nadmiar dwutlenku węgla, a płuca wypełniają się świeżym powietrzem.

Przykładowe ćwiczenia dla freediverów 

Każdy dłuższy trening powinien odbywać się pod okiem eksperta, który zadba o pełne bezpieczeństwo zawodnika. Podczas ćwiczeń na otwartym akwenie warto zaznaczać miejsce nurkowania specjalną boją unoszącą się na wodzie.

Pierwszym ćwiczeniem, które poprawią pojemność płuc i zdolność bezwydechowego oddychania jest tzw. „pakowanie”. Oznacza to pobieranie powietrza i wypychanie jego dodatkowej ilości do płuc za pomocą policzków.

Dodatkowo można także wykonywać ćwiczenie przygotowawcze, które trwa około 2 minut. Najpierw wdycha się powietrze przez około 5 sekund, następnie wstrzymuje w płucach około 2 sekundy i bez użycia przepony wydycha przez mniej więcej 10 sekund. Ćwiczenie można wymiennie wykonywać, wykorzystując maksymalną pojemność płuc i około 70% ich pojemności, tak, by systematycznie rozbudowywać ich możliwości.

Zdjęcie główne: Jacub Gomez/pexels.com

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *