Jak bezpiecznie i zdrowo wrócić do treningu po COVID-19? Ekspert radzi!

Jak bezpiecznie i zdrowo wrócić do treningu po COVID-19? Ekspert radzi!

Press info

Koronawirus skutecznie powstrzymał tysiące pasjonatów sportu przed powrotem do regularnej aktywności fizycznej. Wielu do dziś zastanawia się zresztą, czy po przebyciu infekcji wirusowej SARS-CoV-2 może zdrowo i bezpiecznie uprawiać ulubioną dyscyplinę. Wątpliwości rozwiewa ekspert Medicover Polska – lek. med. Michał Chudzik, internista, kardiolog i ekspert medycyny stylu życia, który jest również inicjatorem badań nad ozdrowieńcami.

Lek. med. Michał Chudzik odpowiedział niedawno na kilka najbardziej nurtujących pytań stawianych przez użytkowników oraz pracowników obiektów sportowych. Warto zatem zapoznać się z opinią specjalisty, zanim ponownie zdecydujemy się poddać nasz organizm znaczącemu wysiłkowi fizycznemu.

Do naszego Zespołu dołączył wybitny #kardiolog i #pasjonat medycyny stylu życia, dr n. med. Michał Chudzik. #Zapisy na…

Opublikowany przez Medical Magnus Wtorek, 7 lipca 2020

Czy trening jest wskazany dla ozdrowieńców i dlaczego?

Lek. med. Michał Chudzik: Wskazaniem do treningu po przejściu COVID-19 jest ocena lekarska i wykluczenie powikłań. Infekcja SARS-CoV-2 jest bardzo dużym obciążeniem dla całego organizmu. W okresie regeneracji niezwykle ważnym aspektem zdrowia jest odbudowa odporności i sił witalnych. Aby aktywować wszystkie zasoby, należy w sposób kontrolowany „przymusić” organizm do mobilizacji. Dzięki temu regeneracja będzie szybsza.

Co należy wziąć pod uwagę planując treningi dla osoby, która przeszła COVID-19?

Aspekty istotne dla osób rozpoczynających przygodę z treningiem

Podstawową kwestią jest konsultacja, podczas której lekarz wykluczy powikłania po chorobie oraz przeciwwskazania do podjęcia aktywności fizycznej.

Aspekty istotne dla osób powracających po przerwie do aktywności fizycznej

W tej grupie także warto skonsultować stan zdrowia, lekarz powinien wykluczyć powikłania oraz przeciwwskazania powrotu do aktywności fizycznej. Należy indywidualnie przyjrzeć się każdemu przypadkowi i dostosować częstotliwość, intensywność, a także rodzaj treningu. Każdy trening powinien być poprzedzony specjalistyczną rozgrzewką.

Poza tym trzeba rozważyć czy deficyt kaloryczny jest teraz wskazany i czy dotychczasowe tempo progresji można zachować, a może warto przez jakiś czas ograniczyć rozwój treningowy.

W jakim czasie po przebytej infekcji można rozpocząć treningi?

Trening po przebytym COVID-19 można zacząć nie wcześniej niż 4 tygodnie po zakończeniu infekcji.

Czy przed powrotem na trening powinno się wykonać jakieś specjalne badania?

Zdecydowanie tak. Zalecana jest wizyta u lekarza rodzinnego i wykonanie podstawowych badań krwi oraz EKG.

Jakie są najczęstsze objawy powikłań po COVID-19 i jak to przekłada się na ewentualne treningi?

Bez konsultacji lekarskiej nie należy rozpoczynać aktywności fizycznej, jeśli odczuwane są dolegliwości takie jak: brak powietrza/duszność, bóle w klatce piersiowej, kaszel, poczucie szybkiego, nierównego bicia serca, nadmierne zmęczenie – powyżej 50% do poziomu wydolności przed COVID-19, bóle głowy. Również wartości ciśnienia krwi powyżej 140/90 oraz saturacji poniżej 95% nakazują konsultacje lekarską.

Po przejściu COVID-19 warto wykonać kompleksowy przegląd stanu zdrowia oraz rozważyć fizjoterapię oddechową.

Co powinno zaniepokoić trenera przy treningach z podopiecznym po przebytym COVID-19? W jakich sytuacjach zmniejszyć intensywność treningu, a kiedy przerwać i zasugerować wizytę u lekarza?

Objawy, które powinny zaniepokoić trenera i przerwać trening to: brak powietrza/duszność, bóle w klatce piersiowej, poczucie szybkiego, nierównego bicia serca, bóle głowy, zawroty głowy, omdlenie, ból mięśni, bóle stawów.

Dieta i suplementy – czym mogą się wspierać ozdrowieńcy, by szybciej wrócić do formy?

W okresie zdrowienia dla szybkiej regeneracji kluczowa jest odpowiednia dieta. Rozsądna suplementacja jest warta rozważenia jeżeli będzie uzupełnieniem zdrowego odżywiania, a nie zastępować zbilansowane posiłki. Przyjmowane preparaty powinny być odpowiedniej jakości, a przyjmowana ilość zgodna z przeznaczeniem. W celu doboru suplementacji dobrze jest skorzystać z porad doświadczonego trenera lub dietetyka.

Czy przed oraz po przyjęciu szczepionki (1. i 2. dawka) należy zrobić przerwę od aktywności fizycznej? Jak długą?

Po szczepieniu zalecana jest 1 tygodniowa przerwa dla osób, które poprzednio już ćwiczyły, znają swój organizm, jego możliwości. Natomiast osoby, które zaczynają treningi, lub miały przerwę powyżej 3 miesięcy zalecana jest przerwa 2 tygodniowa. Oczywiście w przypadku pojawienia się niepokojących objawów poszczepiennych nie należy podejmować aktywności fizycznej bez konsultacji lekarskiej.

Źródło: Medicover Polska; foto: Freepik

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *