Żele energetyczne – dla kogo są przeznaczone i kiedy je stosować?

Żele energetyczne – dla kogo są przeznaczone i kiedy je stosować?

Na sklepowych półkach możemy natrafić na różnego rodzaju suplementy diety i odżywki przeznaczone dla osób aktywnych fizycznie. Do kategorii tej zaliczają się między innymi żele energetyczne. Co to takiego, kto może po nie sięgnąć i jak należy je stosować?

Czym są żele energetyczne?

Najprościej mówiąc, żele energetyczne stanowią skoncentrowane źródło energii. Tym, co je wyróżnia, jest to, że w krótkim czasie dostarczają łatwo przyswajalne węglowodany, które są niezbędne podczas intensywnego, długotrwałego wysiłku fizycznego. Żele energetyczne nie obciążają naszego układu pokarmowego i posiadają półpłynną konsystencję. Wybierając je należy się kierować między innymi składem. Im jest on krótszy, tym lepiej. Kto może sięgnąć po taki produkt? Z żeli energetycznych najczęściej korzystają kolarze oraz biegacze długodystansowi na zawodach. Najpierw jednak warto produkt tego typu przetestować na treningu, spożyć niewielką porcję i sprawdzić, czy nie wywołuje on dolegliwości, takich jak zgaga lub mdłości.

Skład żeli energetycznych

Co wchodzi w skład żeli energetycznych? Zawierają one m.in. węglowodany proste (takie jak glukoza) oraz węglowodany złożone typu skrobia, które to są rozkładane do cukrów prostych. Te ostatnie to źródło energii, która może zostać szybko i z łatwością wykorzystana przez organizm. Niekiedy do czynienia możemy mieć z żelami energetycznymi z dodatkiem fruktozy. Nie powinno być jej jednak za dużo. Skutkiem tego mogą być dolegliwości żołądkowo-jelitowe.

Co jeszcze zawierają żele energetyczne dla sportowców? W ich składzie znajdować może się choćby kofeina pobudzająca układ nerwowy oraz tauryna, która opóźnia wystąpienie zmęczenia. Do produktów tego typu dodaje się także glicynę, czyli substancję odkwaszającą, stanowiącą dodatkowe źródło energii oraz elektrolity, takie jak sód i potas, które sprzyjają utrzymaniu właściwej równowagi elektrolitowej w organizmie. To jednak nie wszystkie możliwe składniki żeli energetycznych. Zawierać mogą one również wodę, barwniki, środki słodzące, konserwanty, substancje żelujące, regulatory kwasowości, skrobię oraz kawałki owoców.

Czy żele energetyczne są zdrowe?

Mimo licznych zalet żele energetyczne mają również pewne wady. Zaliczyć można do nich między innymi to, że są bogatym źródłem cukrów prostych, które mogą zwiększać ryzyko rozwoju próchnicy. Żele zawierające dużą ilość węglowodanów mogą się przyczyniać do obciążania organizmu oraz wywoływania nieprzyjemnych dolegliwości żołądkowo-jelitowych. Niekorzystny wpływ na zdrowie mogą mieć także produkty tego typu wzbogacone o koncentraty, aromaty i sztuczne barwniki.

Dla kogo są przeznaczone żele energetyczne?

Kto może sięgać po żele energetyczne? To bardzo dobre rozwiązanie głównie dla osób, które uprawiają sporty wytrzymałościowe oraz siłowo-wytrzymałościowe. Do kategorii tej zalicza się chociażby kolarstwo, bieganie czy triathlon. Jak pokazują wyniki badań, sportowcy spożywający żele energetyczne w czasie intensywnego wysiłku osiągają lepsze wyniki i mają lepszą wydolność organizmu. Związane jest to z tym, że w ich ciele znajduje się wysokie stężenie glukozy, co przekłada się na wzrost zaopatrzenia mięśni w energię.

Kiedy stosować żele energetyczne?

Kiedy warto zaopatrzyć się w produkt, jakim jest żel energetyczny? Najlepiej sprawdza się on na długich dystansach przekraczających 10 km. Jeżeli są one nieco krótsze, w zupełności wystarczające będą przekąski, takie jak banan czy batonik z muesli. Dodatkowo zadbać należy o odpowiednie nawodnienie organizmu. Jak przyjmować żel energetyczny? Zaleca się spożywanie go w małych porcjach. Po zjedzeniu przepłukujemy jamę ustną przy pomocy wody, co ma na celu zmycie cukrów prostych oraz pozbycie się charakterystycznego posmaku.

Foto wyróżniające: Michael Dodge / Getty Images Sport

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *