Odżywianie i suplementacja pływaków - wskazówki dla amatorów oraz profesjonalistów

Odżywianie i suplementacja pływaków - wskazówki dla amatorów oraz profesjonalistów

Proces treningowy u osób regularnie uprawiających pływanie powinien być wspierany przez odpowiednią dietę i prawidłową suplementację. Jak wygląda to w praktyce?

Lekkostrawna dieta dla pływaków

Sesje treningowe pływania łączą w sobie elementy cardio, siłowe oraz wytrzymałościowe. Z tego powodu organizm zawodnika potrzebuje wielu składników odżywczych, minerałów i witamin, które pomagają dotlenić mięśnie, przygotować je do intensywnego wysiłku fizycznego i przyspieszają proces regeneracji. Pływacy mają też bardzo wysoki poziom spalania kalorii, więc ich dieta powinna być bogata w węglowodany. W codziennym jadłospisie pływaka powinny znaleźć się także duże ilości białka, które stanowi podstawowy budulec dla tkanki mięśniowej.

Szacuje się, że w diecie osób systematycznie uprawiających pływanie należy umieścić jedzenie o wartości kalorycznej około 4 tysięcy, z czego węglowodany powinny stanowić około 60% całego zapotrzebowania. Eksperci radzą także, by dobrze przygotowana dieta dla pływaka zawierała w sobie 1 gram białka na każdy kilogram wagi zawodnika. Białko zwierzęce pozyskiwane z mięsa, ryb, jajek i nabiału jest bardzo wartościowe, ale może nie wypełnić prawidłowego limitu, dlatego warto uzupełnić deficyt za pomocą odżywek na bazie syntetycznego białka. Przebywanie w wodzie wymaga też od pływaka przyjmowania lekkostrawnych posiłków, które nie wywołają problemów żołądkowych, nie doprowadzą do wzdęć czy bólu brzucha i strawią się przed kolejnym treningiem na basenie.

Dieta pływaka-amatora (basenowa) powinna przede wszystkim uzupełniać wysokie straty energetyczne powstałe w trakcie…

Opublikowany przez Jagiellonka Łączy nas woda Poniedziałek, 11 września 2017

Nawodnienie pływaka

Kolejnym kluczowym elementem trybu życia i żywienia osób regularnie uprawiających pływanie jest dobre nawodnienie organizmu. Wyczynowi sportowcy muszą regularnie uzupełniać poziom wody w organizmie, gdyż razem z potem tracą jej zdecydowanie więcej niż przeciętny człowiek. W procesie pocenia organizm pozbywa się również wielu składników odżywczych, dlatego istotne jest dbanie o utrzymanie ich prawidłowego poziomu (np. poprzez przyjmowanie napojów izotonicznych czy elektrolitów).

Niestety, podczas treningu może nie być zbyt wielu okazji do uzupełnienia płynów, dlatego dobrym sposobem na utrzymanie prawidłowego poziomu nawodnienia organizmu jest zwykłe monitorowanie utraty wagi. W tym przypadku zawodnik powinien zważyć się bezpośrednio przed rozpoczęciem sesji treningowej oraz tuż po jej zakończeniu. Utraconą różnicę należy uzupełnić, pijąc ponad litr wody na każdy zrzucony kilogram wagi.

Suplementy diety dla pływaków

Długa lista środków, które pomagają utrzymać organizm w dobrej kondycji oraz uzupełnić utracone podczas treningu składniki odżywcze, jest inna dla każdego zawodnika. System suplementacji powinien być dobrany indywidualnie do pływaka, po dokładnej analizie jego sposobu odżywiania oraz aktualnego stanu zdrowia. Samodzielne wybieranie suplementów diety może bowiem skończyć się brakiem jakichkolwiek efektów lub negatywnymi objawami, które pogorszą wyniki i uniemożliwiają regularny trening.

Wśród najczęściej polecanych suplementów diety, efektywnych u osób uprawiających pływanie, wymienia się pobudzającą kofeinę, przyspieszającą budowę tkanki mięśniowej kreatynę, opóźniającą ból mięśni podczas intensywnego wysiłku fizycznego beta-alaninę czy zmniejszające uczucie zmęczenia dwuwęglany. Wśród pływaków popularnym suplementem diety są też stymulanty, czyli preparaty pobudzające organizm zawodnika tuż przed startem. Tego typu suplementy często zawierają jednak w swoim składzie niedozwolone środki dopingujące, dlatego ich zażywanie jest ryzykowne i może być szkodliwe dla zdrowia. Według opublikowanych statystyk od Igrzysk Olimpijskich organizowanych w Pekinie w 2008 roku aż 31% przypadków wykrytych u zawodników środków dopingujących pochodziło właśnie z tego typu preparatów, które przecież w teorii nie są dopingiem i mogą być stosowane przez sportowców.

Foto wyróżniające: Pixabay

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *