Jakie składniki powinny zawierać szybkie i zdrowe dania dla biegaczy?

Jakie składniki powinny zawierać szybkie i zdrowe dania dla biegaczy?

Moda na bieganie staje się coraz większa, tak samo jak chęć bycia wysportowanym. Nie ma w tym nic nadzwyczajnego, ponieważ świadomość ludzi w zakresie aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania stale rośnie. Nieważne zatem, czy biega się 10 czy 100 km tygodniowo, jest się wegetarianinem czy mięsożercą – trzeba jeść jak biegacz! Na jakie produkty powinno się stawiać?

Zdrowe odżywianie w życiu biegacza

Ruszając na trening, ciało staje się w połączeniu z butami prawdziwą bioniczną maszyną, która oprócz ruchu potrzebuje również właściwego paliwa ulepszania formy i polepszania samopoczucia. Stosując się do poniższych zasad, będziemy mieć gwarancję, że w naszej diecie zawsze znajdą się niezbędne składniki do funkcjonowania organizmu i pozwolą podnieść formę, dzięki której będziemy mogli osiągać jeszcze lepsze wyniki. Co istotne, posiłki biegacza powinny być naładowane cennymi mikroelementami i cechować się łatwą przyswajalnością przez organizm. Czego wiec nie może zabraknąć w diecie?

Owoce i warzywa nieodłącznym towarzyszem dnia

Owoce i warzywa to przede wszystkim bogate źródło witamin i minerałów, które dla biegacza są szczególnie istotne. Najważniejsze to postawienie na kolorowe produkty, ponieważ zawarte w nich barwniki pełnią funkcję antyoksydantów. Ponadto pomagają łagodzić stany zapalne wywołane mikrouszkodzeniami mięśni. Badania sugerują, że naturalne barwniki roślinne i zawarte w nich witaminy wchodzą w reakcję z innymi związkami, dzięki czemu uaktywnia się ich korzystne działanie. Biegacze, zarówno krótkodystansowi, jak i długo oraz średniodystansowi, powinni zjadać od siedmiu do nawet dziewięciu porcji warzyw i owoców dziennie.

Węglowodany, czyli energia do pokonywania kolejnych kilometrów

Czy biegacz potrzebuje większej ilości węglowodanów niż przeciętny człowiek? Zdecydowanie tak! A już na pewno przed długim biegiem czy startem w maratonie. Specjaliści od żywienia ludzi aktywnych i sportowców zalecają, aby w jednym posiłku z węglowodanów pochodziło do 65 procent kalorii. Na dzień przed startem należy postawić na lekkostrawne „węgle”, które zawierają małą ilość błonnika. Natomiast węgle z pełnego ziarna powinny być zażywane codziennie. Znacznie ważniejsze od białej mąki i produktów przetworzonych są pełne ziarna, ponieważ znajduje się w nich bardzo cenna witamina B.

😁😁😁By dobrze biegać, trzeba dobrze jeść 🍽️
Procentowy rozkład zapotrzebowania na składniki odżywcze w biegach długich…

Opublikowany przez Biegiem Po Zdrowie Środa, 31 stycznia 2018

Tłuszcze wcale nie takie straszne

Eliminowanie tłuszczy z diety, to najgorsze co może zrobić biegacz. Dlaczego? Wbrew powszechnej opinii, że odkładają się w postaci nadmiernej tkanki tłuszczowej, są wspaniałą dawką energii i niezbędnym paliwem do wykonywania treningu. W diecie biegacza powinny znaleźć się głównie tłuszcze jednonasycone, które chronią serce i wspomagają procesy przeciwzapalne. Biegacze powinni natomiast unikać tłuszczów pochodzących z margaryny, kiepskich czekolad i ciastek. Obecne badania pokazują również, że tłuszcze nasycone mogą mieć korzystny wpływ na rozwój formy osoby aktywnej fizycznie. Dietetycy zalecają jednak, aby nie przekraczać maksymalnej dawki 16 g tłuszczów nasyconych dla diety na poziomie 2000 kcal.

Ochrona mięśni dzięki białku

Białko to podstawowy budulec mięśni ludzkiego organizmu, w tym także biegacza. Ten makroelement można porównać do cięgieł, z których budowane są silne i mocne mięśnie. Idąc tropem tego porównania, każdy trening doprowadza do powstawania mikrouszkodzeń, które uzupełniane są właśnie tymi cegiełkami. Według badań naukowców, biegacze, którzy dostarczają do organizmu odpowiednią ilość białka, są mniej podatni na różnego rodzaju urazy i kontuzje. Ponadto proteiny pozwalają utrzymać układ odpornościowy w najwyższej gotowości, ponieważ stymulowane są białe krwinki. Dlatego też biegacze powinni mieć w swojej diecie znacznie więcej białka niż przeciętny kanapowiec. Główne produkty, jakie powinny się znaleźć w jadłospisie to wołowina, drób i ryby morskie.

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *