Jak dbać o zróżnicowaną dietę?

Jak dbać o zróżnicowaną dietę?

Artykuł sponsorowany

Dieta to jeden z najważniejszych filarów zdrowia każdego człowieka. Bez odpowiednio dobranej do stylu życia i zbilansowanej diety nie ma mowy o dobrym samopoczuciu i energii nie tylko od rana, ale przez cały dzień. Sposób żywienia powinien być jak najbardziej zróżnicowany i ciekawy nie tylko po to, by dostarczać organizmowi wszystkiego, czego potrzebuje, lecz także, aby jedzenie było przyjemnością. Zobacz, jak stworzyć dla siebie różnorodną, zbilansowaną i smaczną dietę na co dzień. 

Kolorowa dieta sezonowa   

Przed laty, kiedy jeszcze nie było sztucznych plantacji i sklepów, gdzie można kupić wszystko, przyroda w naturalny sposób wyznaczała składniki diety człowieka w  danej porze roku. Lato jest najbogatszą w produkty porą roku. Świeże owoce i warzywa obficie wybijają z ziemi, by pełne witamin i wartości odżywczych trafić na talerze. Sezonowe produkty wyróżniają się też smakiem – kalafior w czerwcu będzie miał zupełnie inny smak i właściwości niż ten kupiony w supermarkecie pod koniec listopada.  

Zima jest niestety dość uboga w świeże warzywa i owoce, ale do dyspozycji pozostają przygotowane latem kiszonki, zaprawy i mrożonki. Produkty zebrane i zakonserwowane w szczycie sezonu będą miały najwięcej wartości odżywczych, dzięki czemu mogą służyć nawet, jako zimowe suplementy na wspomaganie odporności. Mrożone owoce letnie świetnie nadadzą się na smoothie, sos do deserów oraz sorbety. 

Po kolorze danego warzywa lub owoce można zauważyć, jaki dobroczynny składnik w nim dominuje. Kolor czerwony w pomidorach, papryce, truskawkach czy malinach wskazuje na wysoką zawartość likopenu, który podobnie, jak antyoksydanty, chroni przed rozwojem komórek rakowych. Wysoką zawartość przeciwutleniaczy rozpoznasz po ciemnej barwie. Jeżyny, buraki, ciemne winogrona, aronia, a także kawa są bogate składniki, które opóźniają procesy starzenia się organizmu. Wszelkiego rodzaju zielenina zawiera chlorofil, który jest bardzo zdrowy dla komórek skóry, a także wspomaga regenerację wątroby i oczyszczanie organizmu z toksyn.

Dobierz odpowiednią kaloryczność diety  

Nie ma jednego przepisu na to, jaką kaloryczność diety powinien przyjąć człowiek. Nie istnieje uniwersalna dieta dla sportowców, dzieci i pracowników biurowych. Ilość kalorii w diecie powinna być uzależniona od wieku, płci, wagi, poziomu codziennej aktywności oraz wzrostu. Jeśli chcesz dopasować dietę idealnie do swoich potrzeb, wybierz się do dietetyka, który rozpisze specjalnie dla Ciebie posiłki, które pomogą Ci osiągać swoje cele żywieniowe. Z kolei dla osób, które chcą po prostu sprawdzić swoje orientacyjne potrzeby, przyda się kalkulator zapotrzebowania kalorycznego, który podaje przybliżoną ilość kalorii, jaką powinna dziennie spożywać dana osoba.  

Mięso w diecie  

Jeśli chodzi o nawyki żywieniowe, mięso staje się coraz bardziej sporną kwestią. Niektórzy uważają, że jest ono absolutnie niezbędne do funkcjonowania i trzeba spożywać je codziennie w dużych ilościach, inni twierdzą, że jest ono wręcz szkodliwe i należy je całkowicie wyeliminować. Jak zwykle, prawda leży gdzieś pośrodku. Teza, ku której skłania się najwięcej lekarzy i dietetyków głosi, że nie należy z mięsa rezygnować całkowicie, ale warto je ograniczyć do niewielkich ilości dwa do trzech razy w tygodniu. Jeśli jesz mięso, zwróć uwagę na to, by produkty które wybierasz były dobrej jakości i naprawdę składały się z mięsa, a nie wody, dodatków i konserwantów. Na stronie https://wedlinydlacalejrodziny.pl/ możesz kupić wysokiej jakości wędliny i wyroby masarskie. 

Zdjęcie główne: pexels.com/Yaroslav Shuraev

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *