5 najczęstszych mitów dotyczących diety wegańskiej

5 najczęstszych mitów dotyczących diety wegańskiej

Dieta wegańska od lat wzbudza wiele kontrowersji. Przeciwnicy twierdzą, że nie ma pożytecznego wpływu na organizm, powołując się na problemy z odpowiednim jej zbilansowaniem. Obalamy mity dotyczące weganizmu.

Weganizm wyklucza wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego, także jaja, czy nabiał i jest bardziej restrykcyjną formą żywienia od wegetarianizmu. Mimo to z roku na rok zyskuje coraz szersze grono fanów. Wśród przeciwników diety wegańskiej spotykamy się ze stwierdzeniem, że ta forma żywienia nie dostarcza wszystkich potrzebnych organizmowi makro- i mikroskładników, co wiąże się z problemami zdrowotnymi i stałymi niedoborami białka, czy innych ważnych witamin. Ale czy rzeczywiście osoby będące na diecie roślinnej cierpią z powodu nieuwzględniania w posiłkach produktów odzwierzęcych? Czy naprawdę w tak negatywny sposób wpływa ona na ogólne samopoczucie i kondycję organizmu? Aby rozwiać wszystkie wątpliwości i pokazać, jak jest naprawdę, obalamy 5 głównych mitów dotyczących weganizmu.

Najczęściej powtarzane mity dotyczące diety wegańskiej

1. Tylko produkty pochodzenia zwierzęcego dostarczają organizmowi odpowiednią ilość białka

To jeden z najczęściej powtarzanych mitów. Tak naprawdę rośliny są świetnym źródłem białka – soja, groch czy gryka. Dzięki temu z łatwością przyswoimy odpowiednią, dzienną dawkę tego makroskładnika, co pozwoli właściwie zbilansować dietę. Warto jednak pamiętać, żeby nie przesadzać z jego ilością i nie przekraczać pewnej normy, ponieważ przyjmowanie białka w zbyt dużych ilościach, może mieć negatywne skutki, które odbiją się niekorzystnie na zdrowiu.



2. Produkty roślinne zawierają za małą ilość żelaza

Żelazo przez organizm jest przyswajane w dwóch formach – poprzez mięso i podroby albo przez produkty roślinne, które są bogate w ten pierwiastek. Mimo że w powyższym micie jest ziarenko prawdy, gdyż żelazo z produktów odzwierzęcych wchłania się zdecydowanie lepiej, dzięki odpowiednio skomponowanym posiłkom zawierającym warzywa i owoce z dużą ilością witaminy C, nie będziemy mieć problemu z przyswajalnością żelaza.



3. Weganizm prowadzi do niedoborów witaminy B12

W tym stwierdzeniu jest sporo prawdy, ponieważ to głównie produkty mięsne, ryby, jaja czy ser żółty dostarczają organizmowi odpowiednią dawkę tej witaminy. W przypadku wegan sprawa jest znacznie trudniejsza, ale nie niemożliwa. W przypadku diety roślinnej warto zainwestować w dobrą suplementację witaminy B12, co pozwoli na zadbanie o organizm od wewnątrz, zmniejszając ryzyko wystąpienia jakichkolwiek niedoborów. Nie musisz rezygnować ze swojego stylu życia!



4. Dieta roślinna nie jest polecana osobom uprawiającym sport

To mit, który od pewnego czasu jest obalany zarówno przez badania, jak i przez sportowców, którzy mimo weganizmu osiągają niesamowite wyniki. Wiąże się to z tym, że produkty roślinne dostarczają odpowiednią ilość białka, które jest ważnym makroskładnikami w przypadku sportowców zarówno profesjonalnych, jak i amatorów. Dodatkowo produkty roślinne bogate są w magnez, potas i cynk, co wpływa korzystnie na regenerację mięśni.



5. Posiłki bezmięsne są niesmaczne i nie zaspokajają głodu

Coraz więcej produktów roślinnych znajdziemy na sklepowych półkach, dzięki czemu przygotowywane posiłki mogą być różnorodne, a odpowiednie ich przyprawianie sprawi, że będą pełne smaków i aromatów. Gotowanie potraw bezmięsnych jest równie łatwe, jak przygotowywanie kurczaka i wcale nie wymaga więcej czasu. Warzywa, głównie strączkowe dają uczucie sytości, ponieważ dostarczają błonnika. Każdy posiłek odpowiednio zbilansowany, przyprawiony i dobrze przygotowany zapewni uczucie sytości i wpłynie pozytywnie na ogólne samopoczucie i kondycję zdrowotną, a także na dobre wyniki sportowe.

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *